19.9.2007

Millainen Amerikka on?

Lyhyt vastaus: "En minä tiedä". USA on niin iso maa, että yhdessä nurkassa käyneenä ei pitäisi laukoa mitään yleistäviä totuuksia koko maasta. Lähes sama asia olisi, jos joku vain Suomessa käynyt sanoisi, että Eurooppa on sitä tai tätä. Vielä vähemmän pitää väittää Amerikasta, jos ei ole edes käynyt koko mantereella.

Uskokaa pois, pelkästään lukemalla ja TV:tä katsomalla ei voi tietää millaista jossain on. Olen nähnyt lukemattomia TV-sarjoja, dokumentteja ja uutiskuvaa New Yorkista. Olen lukenut lehtiartikkeleja, kirjoja, blogeja ja vaikka mitä. Silti mikään ei osannut valmistaa minua kokemukseeni. Kaikki olikin yllättävän tavallista. Ihmiset eivät olleet sinkkuelämän trendikkäitä sinkkuja, frendien yltiösosiaalisia kahvinjuojia tai NYPD:n kovia konnia ja kyttiä. Ihmiset oli ihan tavallisia. Paikat oli ihan tavallisia. No olihan ne isoja, mutta ei ne paikanpäällä tuntuneet niin massiivisilta kuin oli kuvitellut. Rähjäisyys, likaisuus, hajut ja tunnelma teki paikan jotenkin inhimilliseksi ja jopa arkiseksi. Luomani mielikuva oli jotenkin polarisoitunut. Olin pitänyt hienoimpia asioita liian hienoina ja olin kuvitellut rumimmat jutut liian rumiksi. Todellisuudessa hienot asiat ei ole niin kliinisen puhtoisia kuin kuvittelisi, ja pahimmat asiat ovatkin paljon kuviteltua siistimpiä.

Joka tapauksessa olen samaa mieltä kuin Aamulehden toimittaja sunnuntaisessa artikkelissaan. USA:a mollataan ihan liikaa. Ymmärrän sen, että maan ulkopolitiikkaa ruoditaan kovin sanakääntein. Siihen on selvästi syytä. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että miltei kaikkea amerikkalaisuutta kritisoidaan lähes sokeasti. Tuntuu, että vain negatiiviset asiat ylittävät uutiskynnyksen. Kuitenkin ainakin ne itärannikon paikat, joissa kävin muistuttivat kovin paljon Eurooppaa. Ihmisiä on tietenkin kaikenlaisia, mutta ne ihmiset joiden kanssa töitä tehtiin olivat hyvin samanhenkisiä, älykkäitä ja mukavia. Vapaalla tapaamani ihmisetkin vaikuttivat oikein mukavilta. Reissullani viihdyin sekä töissä, että vapaalla. Voisin kuvitella eläväni Amerikassa pidempäänkin.

Ei kommentteja: