10.10.2007

Palvelua

Vexi Salmi kirjoittaa Iltalehden kolumnissaan suomalaisista palveluista otsikolla "Nöyrä ja sopeutuva kansa". Ajatukseni kulki samoilla linjoilla, kun luin Ylen uutissivuilta: "Posti selvittää kerrostalojen postinjakelun siirtämistä postiluukuista alakerroksiin sijoitettaviin postilokeroihin". Näin se vaan itsepalvelu lisääntyy.

Posti onkin viime vuosina kunnostautunut uudistamalla itseään oikein perusteellisesti. Omakotitalojen osalta laatikkojen ryhmittely tehtiin jo muutama vuosi sitten. Klassinen torvilogo vaihdettiin siniseen ympyrään ja nimi vaihdettiin Itellaksi. Nyt sitten kaavaillaan kerrostaloissakin laatikkojen ryhmittelyä. Kun imago on saatu tuhottua ollaan nyt sitten rikkomassa viimeisiäkin palveluja. Seuraavana askeleena ne postilaatikot varmaan ryhmitellään lähimpään postin toimipisteeseen.

Muistaakseni, kun omakotitalojen laatikoita ryhmiteltiin, puhuttiin palvelun tehostamisesta. Tämä oli väärin, sillä palvelun muuttaminen itsepalveluksi ei ole tehostamista. Jos tehty työ siirretään asiakkaan tekemäksi niin tällöin osa palvelusta muuttuu itsepalveluksi. Eli asiakas joutuu tekemään enemmän työtä ja posti vähemmän kuin aikaisemmin. Tehdyn työn määrä ei siis vähentynyt eli teho ei parantunut. Jos palvelua olisi todella tehostettu, niin posti tarjoaisi saman palvelun pienemmällä työmäärällä.

Postin sininen ympyrä taas on yksi naurettavimpia logoja ikinä. Se on siis luultavasti maksanut maltaita. Logo ei mitenkään liity postin toimintaan, eikä herätä mitään tunteita. Se ei myöskään näytä hienolta. Vanha logo liittyi postin traditioon eli muualta tulleetkin ymmärsivät että postista on kyse. Jos logooa nyt oli aivan pakko vaihtaa, niin vanhaa logoa ajanmukaistamalla olisi päästy paljon parempaan lopputulokseen.

Itella nimenä taas.. Hmm.. No sanotaan nyt näin, että nimestä voisi luulla, että posti aikoo ostaa ilmaa miljardeilla euroilla, jonkun Euroopan maan yläpuolelta. Kun valtion monopoliyritys tekee imagomuutoksen, se on sama kun vedettäisiin rahaa vessanpytystä alas. Valitettavasti se vaan on meidän veronmaksajien rahaa.

Ehkä näihin yrityksiin pitäisi palkata todella vanhoja, konservatiivisia, vanhan koulukunnan miehiä ja naisia johtajiksi, jotta yritykset eivät lähtisi kaikkiin nykyajan kotkotuksiin mukaan.

4 kommenttia:

Takaisin Kallioon kirjoitti...

Itella nimenä kuulostaa myös vaihtoehtoisesti joko jäätelöpuikolta tai naisten hygieniatuotteelta.

veskuh kirjoitti...

Heh :) Näinhän se on.

ultrix kirjoitti...

Olen ihan samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Ehdotukseni Suomen postitoiminnan tulevaisuudelle (ja avatarissani ehdotukseni sisällöksi sinisiin postin palloihin) oheisessa linkissä:

http://jlf.fi/f32/2226-posti-laitos-vai-liikeyritys/

Ainoa mistä olen kirjoittajan kanssa eri mieltä on se, että nykyinen logo on paljon pirteämpi kuin se homeinen keltaharmaa kammotus, mitä käytettiin vuosina 1996-2002. Tätä edeltänyt keltamusta saman PTL-satelliittilogon omannut logo oli paljon tyylikkäämpi, ja kaikista siisteinhän oli Posti-Telen 350-vuotislogo, joka käytännössä oli tämä tuttu "satelliitti", jonka vasen puolisko oli keltainen ja oikea puolisko sininen.

veskuh kirjoitti...

No makuasiat on makuasioita :) Joo, Avatarisi kaltainen logo olisi postille ihan hieno.

Mielenkiintoisia näkemyksiä sinulla postista tuolla joukkoliikennefoorumilla. Nopeasti vilkaistuna tuo esittämäsi a) vaihtoehto tuntuisi selkeämmältä. Ei se ainakaan nykytilaa huonompi olisi.

Tuo Digitan mukaanotto on hyvä huomio. On aika outoa, että monopolisoidaan tärkeä resurssi ja sitten myydään se Ranskaan.

Joukkoliikennefoorumia en ole aikaisemmin lukenut. Täytyypi kattella mitä muuta sieltä löytyy.