19.3.2008

iPhone SDK Beta

Aloin kokeilla ohjelmistonkehitystä iPhonelle. Asia kiinnostaa ammatillisessa mielessä, kun tulee erinäköisten kehityskalujen ja ohjelmitoalustojen kanssa puuhailtua. Ohjelmistonkehitys iPhonelle kiinnostaa tietenkin myös harrastusmielessä, koska itselläni on kyseinen kapula.

Valitettavasti iPhone SDK Betan käyttöehtojen mukaan SDK ja iPhonen dokumentaatio ovat luottamuksellista tietoa eli yksityiskohdista en oikein voi kirjoittaa. Applen sivustolta löytyvästä SDK:n julkistustilaisuuden videosta saa kyllä ihan hyvän kuvan siitä mitä työkalut käytännössä tarjoavat.

Ihan harjoituksen vuoksi päätin tehdä tuppi-pelin iPhonelle. Tuppea päädyin toteuttamaan, koska aikaisemmin olen sen toteuttanut Java-applettina ja J2ME-midlettinä. Lisäksi minulla on tietokonepelaajalle tekoälyalgoritmi C++:lla koodattuna, jonka integrointi iPhone-versioon pitäisi olla triviaalia.

Olen käyttänyt tähän nyt pari iltaa. Alku oli aika hidas, kun ohjelmointikieli, työkalut ja rajapinnat olivat kaikki minulle uusia. Nyt Objective-C:n syntaksi alkaa sujua ja alan olla perillä siitä mitä minun pitää tehdä. Aloitin toteutuksen käyttöliittymästä. Kuten kuvasta näkyy olen jotain sentään saanut jo aikaan. Aion tehdä alkuun yksinkertaisimman mahdollisen käyttöliittymän ja sitten tehdä pelin valmiiksi. Jos intoa sitten vielä riittää saatan kokeilla tehdä käyttöliittymäkarkkia, kuten animointia.

Tällä hetkellä tuntuu siltä, että iPhonelle ohjelmointi on hieman helpompaa ja mukavempaa kuin Symbianille. Midlettien koodaminen J2ME:lle taas on paljon helpompaa kuin kumpikaan edellisistä.

Kiinnostaisi kokeilla Googlen Androidiakin, sillä Androidille kehittämistä helpottaa se, että siinä käytetään kielenä Javaa, jota osaan jo ennestään hyvin. Ehkäpä kun iPhone-version saan valmiiksi, kokeilen Tuppi-midlettini porttaamista Androidille.

Ei kommentteja: