4.10.2007

Minun iPhone

Eilen, kesken aamukahvia, joku soitti tuntemattomasta numerosta. Nainen esittäytyi Soneran markkinoijaksi ja kysyi olenko kuullut “Minun Sonera” -liittymästä. Vastasin myöntävästi ja neiti tarjosi mahdollisuutta minulle sopivan paketin rakentamiseen. Minulla ei ollut kiire mihinkään, joten myönnyin. Aluksi neiti kysyi kuinka iso puhelinlasku minulla on. Hetken asiaa muisteltuani päädyin vastaamaan: “Alle 10 Euroa kuussa”. Neiti langan päässä totesi: “Hmph. No eihän sitä sitten ole järkeä kilpailuttaa! Hyvää päivänjatkoa!”. Ehkäpä “minun kolumbukseni” on edelleen minulle sopivin liittymä.

Olin väärässä ennustaessani, että iPhonen 3G-versio tulisi pian. Tarkoitin nimittäin tätä syksyä. iPhonen Eurooppaan tuloon liittyvät julkistukset vahvistivat sen, että 3G-versio tulee vasta ensi vuoden aikana. Luultavasti vasta 3G-versio tulee Suomeen, koska meillä 2G-kytkykauppa on kielletty. Tämäkin syy vaikutti päätökseeni hommata iPhone. Aluksi halusin mielummin 16GB iPod Touchin, mutta niitä ei ollut vielä saatavilla ja päädyin iPhoneen pienemmän Touchin sijaan. Nyt minulla on ollut iPhone vähän yli viikon ja olen varma, että tein oikean valinnan.

Jenkeistä tuotuna iPhonelle tuli hintaa 419 dollaria eli 303 Euroa. Loppujen lopuksi laite on aika halpa, kun hintaa vertaa vaikkapa Nokian S60-pohjaisiin musiikkipuhelimiin Suomessa. Lohenetten hinnastossa esimerkiksi Nokian N70 Music Edition olisi 325E ja N73 Music Editon olisi 438E.

Kun yhdistetään paljon toimintoja yhteen laitteeseen, joudutaan tekemään kompromisseja. Iphonessa näissä on onnistuttu. Toimintoja iPhonessa on vähemmän kuin vaikkapa Nokian S60-puhelimissa, mutta toiminnot ovat hyvin viimeisteltyjä. Puhelinpuoli on lähellä samaa tasoa kuin Nokian S40-puhelimet, mutta Nokioita on helpompi käyttää yhdellä kädellä. Ehkä joissain toiminnoissa jokin muu älypuhelin voi olla parempi, mutta kokonaisuutena katsottuna ei ole älypuhelinta, joka on yhtä käytettävä ja toiminnoiltaan tasapainoinen kuin iPhone.

Ihan ongelmaton iPhone ei tietenkään ole ollut. Kuulokkeiden liittämisestä kirjoitinkin jo aikaisemmin. Joissain ohjelmissa olisi parantamisen varaa. Esim. Ipodin-sovelluksen CowerFlow-näkymässä olisi kiva päästä vaihtamaan kappaletta seuraavaan tai arvostelemaan biisejä. Laitteen käyttöä musiikin kuuntelun helpottaisi, jos itse iPhonessa olisi fyysiset näppäimet musiikin kontrollointiin. iPhonen mukana tulleita kuulokkeita käyttämällä soivan kappaleen saa näppärästi vaihdettua seuraavaksi painamalla kuulokkeiden mikrofonin yhteydessä olevaa nappia kaksi kertaa. Kun käyttää omia kuulokkeita on biisin vaihtamiseksi laitettava näyttö päälle ja käyttöliittymästä sormella valittava kappaleen vaihto.

Parasta iPhonessa on tietysti käyttöliittymä. Laitetta suorastaan tekee mieli käyttää ja näpelöidä. Lähes kaikki, joiden olen antanut kokeilla puhelinta, ovat ihastuneet käyttöliittymään. WOW-ilmiö laitteella on aikamoinen. Kaiken kaikkiaan hieno kapistus, mutta olenkohan hehkuttanut uutta leluani jo vähän liikaakin? Täytyy yrittää vähentää, ettei tämä muutu pelkäksi iPhone-blogiksi.

Ei kommentteja: