13.10.2007

Web.0

Hienoa, että Google osti Jaikun. Ostos todistaa, että onnistuneen Web 2.0-startupin voi tehdä vaikka Suomessa. Toivottavasti menestys kannustaa muitakin suomalaisia kehittämään rohkeasti uusia verkkopalveluja.

Web 2.0-hype alkaa olla aika kovaa. Pääasiassa Wep 2.0-startupit ovat parempia, kuin edellisen boomin (.com) yritykset. Nykyiset startupit ovat rakennettu varsin pienellä pääomalla, tuotteet ovat saatu nettiin ja niillä on iso joukko tyytyväisiä käyttäjiä. Edellisessä boomissa alkuun kerättiin mahtava potti riskirahaa, palkattiin valtava joukko jengiä, avattiin iso toimisto johonkin trendikkääseen kaupunkiin ja loppujen lopuksi rahojen haaskaamisen jälkeen tuotteet jäi visioiksi PowerPoint esityksessä.

Yhteistä kummassakin boomissa on se, että monella yrityksellä ei ole kuvaa lopullisesta ansintalogiikastaan tai todellisia mahdollisuuksia päästä voitolle. Edellisessä boomissa päätavoite oli rikastua osakeannilla, nykyisin päätavoite on päästä ison yrityksen (kuten Google) ostamaksi. Google onkin ostanut monta pikkuyritystä. En usko, että yritykset itsenäisinä (kuten blogger) olisi välttämättä onnistuneet tuottamaan voittoa, mutta silti ne tukevat Googlen strategiaa ja ehkäpä tulostakin. Nykyinen Web 2.0-hype on terveemmällä pohjalla, kuin vuosituhannen vaihteen .com-boomi.

Ei kommentteja: