20.10.2008

Oikea ratkaisu

Olen viihtynyt uudessa työpaikassani. Tiimin kanssa tullaan hyvin juttuun. Kaikki ovat kokeneita ja paljon softaa kehittäneitä. Tuotteemme kannalta relevanttien teknologioiden osaaminen tuntuu olevan kaikilla suurin piirtein samalla tasolla. Tietysti omasta mielestäni minulla on hieman parempi ymmärrys siitä mitä meidän pitäisi tehdä kuin muilla.

Projektimme on vielä aivan alkuvaiheessa. Nyt selvitellään vaatimuksia, tehdään teknologiavalintoja, suunnitellaan ja rajataan projektia.

Tässä vaiheessa voi aika paljon vaikuttaa millainen tuotteemme tulee olemaan. Asian tiimoilta tiimimme onkin käynyt pitkiä keskusteluja. En ole ujostellut mielipiteideni kanssa, vaan alusta saakka olen painokkaasti ajanut kantojani. Ei tietenkään pitäisi yrittää juosta ennen kuin osaa kävellä. Eli olisi ehkä ollut fiksumpaa pikku hiljaa rakentaa kompetenssia ja uskottavuutta tiimin sisällä ja vasta sitten alkaa painokkaammin ajamaan mielipiteitä eteenpäin. Saa nyt nähdä miten käy, sillä mielipiteeni tietyissä avainkysymyksissä ovat radikaaleja. Tiimikaverit ovatkin jo tottuneet, että sanon aika suoraan ja painokkaasti mielipiteeni.

Puolustukseni täytyy sanoa, että aina minulla on selvät perustelut mielipiteelleni. Oikeastaan alusta saakka minulla on ollut ihan selvä näkemys siitä millainen tuotteen pitäisi olla ja kun kaikilla tiimikavereilla ei vielä ole näkemystä kokonaiskuvasta, tai he eivät sitä ole mainostaneet, olen sitten omaani ehkä vähän turhankin painokkaasti toitottanut.

Tässä vaiheessa tuntuu siltä, että vaihto tänne oli aivan oikea ratkaisu. Tuotekehitystyö tuntuu kuitenkin sopivan luonteelleni paljon paremmin kuin tutkimus. Täällä työ on selvästi enemmän tiimityötä kuin niissä tutkimusprojekteissa, missä minä olen ollut ja se sopii minulle mainiosti. Kiire täällä on lähes jatkuvasti päällä, mutta toistaiseksi se ei ole häirinnyt. Päivät vaan menevät nopeasti. Omat tehtäväni ovat edenneet hyvin ja uskoakseni esimiehet ja muu tiimi ovat tekemiseeni varsin tyytyväisiä.

On mukava tehdä asioita joita osaa.

Ei kommentteja: