21.8.2007

New York, New York

New York on nyt sitten nähty. Perjantaina iltapäivällä lähdettiin ja sunnuntaina yhdentoista maissa illalla oltiin takaisin hotelilla Cambridgessä. Aika paljon nähtiin lyhyessä aikaa. Hieno reissu.

Paikalliset neuvoivat käyttämään matkustamiseen jotain useista Bostonista New Yorkin Chinatowniin menevistä bussiyhtiöistä. Vihje oli hyvä. Matkustimme Lucky Starilla ja hintaa oli vain 15 dollaria suuntaansa. Kyyti oli ok. Puolimatkassa pysähdyttiin lyhyellä tauolla ostoskeskuksessa, jonka kiinalaisravintolasta olisi saanut edullisesti evästä mukaan. Itse ostin vain limsaa, mutta hieman kateellisena katselin kun muut bussin matkustajat naukkailivat annoksiaan.

Hotellimme oli 79th streetillä, Upper West Sidella. Käytännössä melkein hotellin vieressä oli Natural History Museum. Kollega hieman ihmetteli kun museon ohi kävellessämme sanoin vieressä olevan Rossin työpaikan. Frendit viittauksen tajuamiseen kollegalla meni pieni hetki. Perjantai-ilta meni kävellessä ympäriinsä ja ihmetellessä kaupungin kokoa.

Empire State Building aukeaa aamuisin kahdeksalta. Lauantai-aamuna meillä meni aamiaiseen hieman kauemmin kuin ajateltiin. Niinpä olimme paikalla vasta vähän yhdeksän jälkeen. Jono rakennuksen edessä taittui jo kulman taakse. Päätimme lykätä vierailun myöhempään. Empire State Buildingin sijaan päätimme mennä Staten Islandiin lautalla.

Kaupungin profiili lautalta katsoen oli todella vakuuttavan näköinen. Pilvenpiirtäjiä riittää, kuitenkin WTC:n tornien jättämän aukon huomaa. Lauttamatka Staten Islandille kesti 20 minuuttia ja oli täysin ilmainen. Itse Staten Islandilla emme kauaa kierrelleet vaan palasimme lyhyen kierroksen jälkeen takaisin.

Vapaudenpatsas näytti pienemmältä kuin kuvittelin, riippumatta siitä katsoiko sitä kaupungista tai lautalta. Palattuamme kaupunkiin söimme lounaan mukavassa thai-ravintolassa Chinatownissa. Lounaan jälkeen päätimme mennä hotellille lepäilemään. Matkalla kävimme kurkkaamassa kuinka pitkä jono Empire State Buildingiin on. Jonoa ei ollut talon ulkopuolella, joten päätimme mennä sisään ja jonottaa sisään.

Tunnin jonottamisen jälkeen pääsimme ylös. Näköalat New Yorkin korkeimmasta talosta ovat mahtavat. Käynti oli pakollinen juttu ja jonottamisen arvoinen. Huomasimme savun Etelä-Manhattanilla, mutta luulimme savun olevan ihan normaalia. Kuulimme vasta jälkikäteen, että savun aiheutti tulipalo.

Monta kymmentä kerrosta korkeat pilvenpiirtäjätkin vaikuttivat pieniltä Empire State Buildingista katsoen. Ja niitä pilvenpiirtäjiä Manhattanilla riittää. Trumpillakin on monta tornia. Nähtiin ainakin kolme Trumpin tornia. Noudattivat kaikki aika lailla samanlaista tyyliä. Kultaa, valoja ja kimallusta. Kimallus lähenteli mautonta.

Alas palattuamme alkoivat jalat olla loppu. Koko päivä oli kävelty ja seisoskeltu jonoissa. Lepuutimme väsyneitä jalkoja istumalla leppoisassa irkkubaarissa parin oluen verran. Baarimikko oli mukava ja olut kohtuuhintaista. Paikassa oli samaa tunnelmaa kuin NYPD Blue -poliisisarjassa olevassa poliisien kantapaikassa. Baarimikko neuvoi etsimään ruokapaikkaa teatterialueelta Broadwayn tuntumasta. Noudatimme neuvoa ja löysimme mukavan meksikolaispaikan. Tarjoilija suositteli Pacificoa kun kysyin maukasta meksikolaisolutta. Oli hyvää.

Ruuan jälkeen kävelimme Times Squaren ohi. Times Square on ehdottomasti nähtävä pimeällä. Näky on upea. Neonvalojen ja mainostaulujen loiste on uskomaton. Päivälläkin alue on hieno, mutta ei samalla lailla uskomaton kuin pimeällä.

Sunnuntaina nappasimme aamiaisen mukaan hotellin lähellä olevasta delistä ja menimme Central Parkkiin syömään. Aamiaisen jälkeen kävimme Metropolitan Art Museumin luona, mutta emme kuitenkaan menneet sisään kierrokselle. Täytyy joskus paremmalla ajalla kiertää koko museo läpi. YK:n päämaja oli vuorossa seuraavana. YK:n rakennus vaikutti hieman rähjäiseltä.

Lounaspaikkaa päätettiin etsiä Little Italystä. Sopivan paikan löytäminen oli yllättävän vaikeaa. Lopulta päädyimme Rocky's nimiseen italialaispaikkaan syömään. Rocky's oli ensimmäinen italialaisravintola jonka näimme Little Italyssä, mutta emme menneet sinne heti, vaan vasta sen jälkeen kun olimme ensin tunnin harhailleet etsimässä hyvää paikkaa. Paikassa oli ihan italialainen tunnelma ja ruoka oli hyvää.

Kiertelimme lounaan jälkeen vielä hetken Sohossa, etsien sopivaa kahvipaikkaa. Kaikki paikat olivat kuitenkin aivan täynnä ja päätimme lähteä kohti Bostonia. Vaikka viikonloppureissu olikin hieno, niin paluu Bostoniin tuntui lähes samalta kuin paluu kotiin. Täällä kaikki on tutumpaa ja jotenkin kotoisampaa kuin Nykissä.